donderdag 30 november 2006

De ontsnapping

Heleen van Royen

Van Royen weer lekker tegendraads. Ze heeft niet de pretentie literatuur te schrijven, maar weet wel haarscherp pijnpunten in de maatschappij bloot te leggen. Ditmaal beschrijft Van Royen de belevenissen van een 36-jarige vrouw, Julia de Groot, die haar veilige leventje in Nederland vaarwel zegt om in de Portugese Algarve met zichzelf in het reine te komen. Hoewel ze geen literaire pretenties heeft, stelt Van Royen serieuze thema’s aan de orde. Ze voelt haarscherp aan met welk dilemma vrouwen van in de dertig kunnen worstelen: ik heb een man die helpt in het huishouden, een baan en lieve kinderen, maar ik ben niet gelukkig.
De thematiek in De ontsnapping sluit naadloos aan op de vorige romans van Van Royen. Julia de Groot is de ongelukkige Lea en de op seks beluste Diana tegelijk. Doorlopend dronken en aan valium verslaafd, kan de lezer haar nauwelijks serieus nemen. Ze is bezeten door seksuele driften en gefrustreerd door kleine piemels: ‘Mijn vriendjes waren totaal verschillende types, die in één opzicht een opvallende gelijkenis vertoonden: ze hadden allemaal een kleine penis. En als ik zeg klein, dan bedoel ik petit.’ Nergens in de roman blijkt dat Julia zichzelf serieus neemt, maar ook nergens merk je dat ze af en toe denkt: wat ben ik een raar wijf.Een product van deze tijd: iemand die haar eigen boontjes kan doppen. Ze werkt als boekhoudster op het makelaarskantoor van haar vader. Door zijn pensioen handig te beleggen heeft zij in het geheim een aardig vermogen bij elkaar gespaard. Tegelijkertijd is Julia een liefhebbende en zorgzame moeder en echtgenote. Maar deze combinatie valt haar zwaar: als de kinderen naar school zijn, verveelt Julia zich en als ze thuis zijn, vreten ze energie. Haar man Paul is niet bepaald een grote steun, en ook op seksueel gebied komt ze behoorlijk wat tekort. ‘Ik proef mijn leven niet. Ik heb geen plezier meer. Het is alsof iemand een muur om mijn hart heeft gebouwd, een hele dikke muur, waar niets doorheen komt.’
Wanneer Julia de onweerstaanbare Romeo ontmoet, ontdekt ze wat ze haar leven lang heeft gemist, zowel in haar hart als in haar bed. Romeo dwingt Julia af te rekenen met het verleden en stelt haar de hamvraag: durft ze nog terug naar huis?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Pagina's