dinsdag 9 april 2019

Zoals ik jou ken,ken jij mij

Yvonne Keuls
Mijn jaren met Hella Haasse


Zoals ik jou ken, ken jij mij' is een relaas van de diepe vriendschap tussen Yvonne Keuls en Hella Haasse. Dit boek biedt een inkijkje in de televisiewereld van de jaren zestig en zeventig, én in de literaire wereld van die tijd, met vergeten schrijvers als Couperus en Vestdijk. Yvonne Keuls beschrijft de groeiende populariteit van de televisie en de emancipatie van de vrouw, evenals de generatie die ‘dat Indische leven’ in Nederland zo mist. Maar bovenal toont dit verhaal de klievende momenten in het leven van de twee schrijfsters, die van grote betekenis zijn geweest voor hun vriendschap.






Yvonne Keuls (1931) begon halverwege de jaren vijftig met het schrijven van korte schetsen over haar dochters en breidde dat al snel uit met toneelstukken, hoorspelen en literaire televisiebewerkingen. Ze vond haar grote publiek met sociaal-realistischeromans als Jan Rap en z’n maat, De moeder van David S. en Het verrotte leven van Floortje Bloem. Veel van haar boeken werden bekroond en zijn uitgegroeid tot klassiekers van de Nederlandse literatuur. In 2012 ontving zij de Cultuurprijs van de stad Den Haag voor haar hele oeuvre en onlangs werd haar de Littéraire Witte Prijs 2018 toegekend.

    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten

    Pagina's